Design a site like this with WordPress.com
Kezdjük el

Egy kósza színre lép

Idén március óta játszom egy remek The One Ring 2e kampányban, melynek első üléséről Tyr írt a blogján, s immár mesélőként is volt szerencsém kipróbálni magam (a kampány első játékalkalomról itt írtam, a legutóbbiról pedig hamarosan fogok). Mondanom sem kell, a The One Ring rendszere teljesen elvarázsolt, nagyon sok jó ötletet látok benne, amelyek játéktapasztalataim alapján tényleg flottul működnek. Arra gondoltam hát, érdemes lenne egy cikksorozatot indítanom a játék hazai népszerűsítésére.  Nem ismertető lesz (bár később talán erre is vállalkozom), hanem egy-egy apróbb részterület körüljárása.

De mi is ez a játék? A Fria Ligan svéd szerepjátékos kiadó kiadványa, melyet Francesco Nepitello és Marco Maggi tervezett. Jól megírt, gyönyörű illusztrációkkal teli szabálykönyv, amely nemcsak megidézi Középfölde hangulatát, de teljesen hű játékélményt is nyújt Tolkien világán. Maga a rendszer megrendelhető a Fria Ligan oldalán, digitálisan a DriveThruRPG-n,* de akár valamelyik hazai boltban is (én itt vettem a saját kiadványaim).

Először a karakteralkotást mutatom be, lépésről lépésre haladva elkészítem az új karakterem a játékhoz. Ez lesz az első karakter, amit én csinálok, mivel Tyr kampányában a Kezdőkészlet hobbit példakarakterei közül választottam. Mesélőként csináltam egy rövid összefoglaló handoutot a játékosaimnak, ennek talán más is hasznát veheti.

1. Az alapkönyvben hat különböző hősi kultúrából választhatunk: Bard népe, a Brí-vidék emberei, az északi kószák, a lindoni tündék, a megyei hobbitok és Durin népének törpjei képviseltetik magukat. Még annyi plusz információt tartalmaz a kötet, hogy amennyiben Bríből származó hobbittal szeretnénk játszani, akkor azt miképpen tehetjük (sajátos egyvelege az ottani emberek és a megyei hobbitok kultúrájának). Én egy kószát fogok indítani, mert a dúnadanok népe mindig is közel állt a szívemhez.

2. A karakterem ezután megkapja a kiválasztott kultúra áldását (Cultural Blessing): A dúnadánok az emberiség királyai (Kings of Men), a nemes vérük lehetővé teszi, hogy az egyik tulajdonságukat 1 ponttal növeljék.

3. Ezután meghatározom a három tulajdonságának [Erő (Strength), Szív (Hearth) és Ész (Wits)] az értékét. Egy listából lehet választani (minden kultúránál más), vagy akár kockával is meghatározhatjuk, hogy a lista melyik három értékét kapjuk. Én a 6 – 5 – 3 sort választom, s a karakterem kultúrájának áldásából származó plusz egyet pedig az Erőhöz adom, azaz a kószám értékei végül: Erő 7; Szív 5; Ész 3.

4. Most jön az, hogy a karakterlapra felírom a célszámokat. Ezek kiszámítása nem igényel különösebb felkészülést, egyszerűen 20-ból kivonjuk a tulajdonságértéket, s a játék során ezután ezeket kell majd megdobni a próbadobások során. A kószám célszámai: Erő 13; Szív 15; Ész 17.

5. Itt még nincs vége, a tulajdonságok alapján a karakter további értékeit is meg kell határozni. Ez alapvetően Tulajdonság+X, az X-et pedig az adott kultúra határozza meg. A kószám Kitartása (Endurance) 27; Reménye (Hope) 11; Hárítása (Parry) pedig 17. A Kitartás fizikai ellenállóképesség, az az érték, ami a harcban csökken, ha találat ér, de szerencsédre nem sebeznek meg ténylegesen. A Hárítás az a célszám, amit a harcban el kell találnia az ellenfélnek. A Remény pedig egyfajta szellemi ellenállóképességet jelöl, egyben egy erőforrás, amivel az átlagosnál nagyobb teljesítményt csikarhatunk ki a karakterünkből.

6. A különféle képzettségek és harci jártasságok lejegyzése jön ezután. A karakterapon a három tulajdonság alá kerültek besorolásra a különféle képzettségek, attól függően, hogy melyik tulajdonság célszámára kell dobni, ha azt a képzettséget használjuk. A karakter kultúrája erőteljesen befolyásolja, mihez ért. Harci jártasságok terén választhatok, hogy a kószám a lándzsák vagy a kardok forgatásához ért 2-es szinten, illetve bármely egy fegyvertípusban való 1-es szinten. Én a kardokat választom, illetve az íjakat mellé.

7. Most jön a karakter megkülönböztető sajátosságainak (Distinctive Feature) kiválasztása. Minden kultúrának van egy saját listája, erről kettőt választhat a játékos. A kószám számára a Bátor (Bold) és a Fürge (Swift) sajátosságokat választom. Amikor Remény pontot költenék a játék során valamilyen próbadobásra, s illik hozzá valamely megkülönböztető sajátosságom, akkor nem csak plusz 1d6-ot, hanem +2d6-ot fogok kapni.

8. Eljött a pillanat, hogy kiválasszam a kószám hivatását (Calling): Bajnok (Champion), Hírvivő (Messenger), Kincsvadász (Treasure Hunter), Őrző (Warden), Tudós (Scholar), Vezér (Captain).  A hivatás egyrészt a karakter képzettségeit módosítja még némiképp, ad egy új megkülönböztető sajátosságot, illetve egy Homályösvényt (Shadow Path), amely a karakter bukásának módját adja meg. A kószám számára a Hírvivő hivatást választom, mivel egy állandóan úton lévő vándort képzelek el. Emiatt választhatok két új kedvelt képzettséget (Favored Skill) egy rövid listából: az utazást (Travel) és az udvariasságot (Courtesy) választom, ezekre mindig előnnyel dobok majd. Megkapom a Folklór megkülönböztető sajátosságot, ami szintén igen hasznos, illetve a Homályösvényemet, ami a vándorőrület (Wandering-madness).

9. Ezután kell a karakterünk előélete alapján elkölteni 10 pontot a képzettségek és a harci jártasságok között. Mivel a magasabb szint többe kerül, így annyira nem sok ez, de azért jól személyre lehet szabni a karaktert.

10. A felszerelés kiválasztása sem különösen bonyolult, hiszen nincs pénz, amelyből vásárolni kellene, de a karakter életszínvonala meghatározza, mit engedhet meg magának. A kószám például szerény (Frugal) életet él, szóval nem igen telik neki fényes páncélzatra… de minek is az az utazáshoz? Csak még jobban fárasztaná az a sok teher! Helyette választok a karakteremnek egy hosszúkardot (kétkezes és egykezes is lehet), egy íjat, egy bőrvértet (a páncélzat akkor fontos, ha sebet kapna – tehát nem csak Kitartást veszítene – a karakter harc során) és egy  kis pajzsot (ez növeli a Hárítást). Emellett választhatok egy hasznos tárgyat, amely +1d6-ot ad egy bizonyos képzettséggel való dobásokra, persze ha magyarázható a narratíván belül. Legyen mondjuk egy kis pipafű, ami a jó társalgást elősegíti – nem csak hobbitok között.

11.  Minden karakter rendelkezik egy Bátorság (Valour) és egy Bölcsesség (Wisdom) értékkel, amely kezdetben 1. Ennek köszönhetően választhatunk egy Jutalmat (Reward) és egy Erényt (Virtue), később a fejlődéssel egy jóval nagyobb, kultúraspecifikus lista is elérhetővé válik. Jutalomként a kószám kis pajzsára választom azt, hogy megerősített (reinforced), azaz +2-t ad a Hárítás értékhez +1 helyett. Erénynek pedig a magabiztosságot (confidence) választom, ami +2 Reménypontot ad a karakteremnek. Szükség lesz rá!

12. A könyv szerencsére ad támpontot a nevek terén, így ha nem is különösebben vagyunk járatosak Tolkien világán, akkor is könnyen találunk magunknak jó nevet. Én most felcsaptam inkább a szótárt, és a Tauront választom, ami erdészt, erdőkerülőt jelent…

Meg is lett a karakter. Már csak egy csapat kell, hogy útra keljen az ember. Sőt a Vándormóddal (Strider Mode)* akár magunkban is játszhatunk… Ezt még nem volt szerencsém kipróbálni, de ha sikerül, bizonyosan beszámolok Tauron kalandjairól és az élményeimről.

*Affiliációval rendelkező link.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt szereti: